Πρόγραμμα Πολιτιστικών θεμάτων
Σχολικό έτος 2024–2025
Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2024–2025, το Γυμνάσιο Φιλώτα, με τη συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών της Β’ Γυμνασίου, υλοποίησε με επιτυχία ένα Πρόγραμμα Πολιτιστικών θεμάτων με τίτλο:
«Μελωδίες του Βυζαντίου: Ένα ταξίδι στη μουσική παράδοση»
Στόχος του Προγράμματος ήταν:
ü η γνωριμία των μαθητών/τριών με τις ρίζες, την ιστορία και την εξέλιξη της βυζαντινής μουσικής, από την αρχαιότητα έως την ακμή του Βυζαντίου,
ü η κατανόηση του ρόλου της μουσικής στη βυζαντινή λατρεία και πνευματικότητα,
ü η εξοικείωση με τις βασικές αρχές της βυζαντινής μουσικής (ήχοι, ρυθμοί, μελωδία),
ü η ανάδειξη της επίδρασης της βυζαντινής μουσικής στη σύγχρονη μουσική και πολιτιστική ταυτότητα,
ü η καλλιέργεια του σεβασμού και της εκτίμησης για τη βυζαντινή μουσική ως αναπόσπαστο μέρος της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς,
ü και η διερεύνηση της επίδρασής της στη σύγχρονη θρησκευτική και καλλιτεχνική δημιουργία, ως πηγή έμπνευσης για σημερινούς συνθέτες και καλλιτέχνες.
Στο πλαίσιο του Προγράμματος πραγματοποιήθηκαν ουσιαστικές και πολυδιάστατες συνεργασίες με φορείς που συνέβαλαν καθοριστικά στην επίτευξη των εκπαιδευτικών και πολιτιστικών του στόχων. Πιο συγκεκριμένα:
ü Με εκκλησιαστικούς φορείς: Οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Παντελεήμονα Φλώρινας καθώς και ναούς της ευρύτερης περιοχής του Φιλώτα. Μέσα από αυτές τις επισκέψεις γνώρισαν τον καθοριστικό ρόλο της Εκκλησίας στη διάδοση της βυζαντινής μουσικής και βίωσαν τη βαθιά πνευματικότητα που αποπνέουν οι λειτουργικές πρακτικές. Η επαφή με την αρχιτεκτονική και την αγιογραφική διακόσμηση των ναών συνέβαλε στον εμπλουτισμό των ιστορικών και πολιτιστικών τους γνώσεων. Παράλληλα, ήρθαν σε επαφή με μνημεία ιδιαίτερης ιστορικής και αισθητικής αξίας, τα οποία συνδέονται άμεσα με τη θρησκευτική και πολιτισμική ταυτότητα του τόπου, ενισχύοντας τη συλλογική μνήμη και την τοπική ιστορική συνείδηση.
ü Με εκπαιδευτικά ιδρύματα: Η συνεργασία με το Πρότυπο Εκκλησιαστικό Λύκειο – Γυμνάσιο Φλώρινας αποτέλεσε μια εμπειρία ουσιαστικής εκπαιδευτικής αξίας. Οι μαθητές και οι μαθήτριες του σχολείου μας συμμετείχαν ενεργά σε κοινές μουσικές δράσεις, βιώνοντας τη μουσική ως ζωντανή έκφραση της πίστης και της παράδοσης. Η αλληλεπίδραση με μαθητές/τριες άλλου σχολικού περιβάλλοντος καλλιέργησε το πνεύμα συνεργασίας και αμοιβαίου σεβασμού, ενώ ενίσχυσε τη δημιουργικότητα, την εξωστρέφεια και την πολιτιστική ευαισθητοποίηση των παιδιών.
ü Με καλλιτεχνικούς φορείς: Η σύμπραξη με το Ωδείο Φλώρινας ενίσχυσε σημαντικά την καλλιτεχνική διάσταση του Προγράμματος, αναδεικνύοντας τη βυζαντινή μουσική ως πεδίο αισθητικής απόλαυσης και καλλιτεχνικής δημιουργίας. Οι μαθητές/τριες ενημερώθηκαν για τις δυνατότητες σπουδών στον χώρο της Μουσικής, για την παιδευτική αξία των Ωδείων, καθώς και για τον ρόλο τους στη διατήρηση και προώθηση της ελληνικής μουσικής παράδοσης. Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η ζωντανή εκτέλεση βυζαντινών ύμνων από τον υπεύθυνο καθηγητή Βυζαντινής Μουσικής του Ωδείου Φλώρινας, η οποία προσέφερε στους μαθητές μια άμεση, βιωματική και αισθητικά εμπειρία, που συνέδεσε το θεωρητικό με το ακουστικό και το πνευματικό με το καλλιτεχνικό.
Κατά τη διάρκεια υλοποίησης του Προγράμματος, οι μαθητές και οι μαθήτριες συμμετείχαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό και ενεργητικότητα στις εκπαιδευτικές δράσεις και επισκέψεις. Εργάστηκαν με πνεύμα συνεργασίας, αναπτύσσοντας ομαδικότητα, δημιουργικότητα και υπευθυνότητα, στοιχεία που αποδεικνύουν το ουσιαστικό τους ενδιαφέρον για τη βυζαντινή μουσική και την πολιτιστική της διάσταση.
Η τελική φάση του Προγράμματος ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση των δράσεων σε ειδική εκδήλωση που διοργανώθηκε στον χώρο του σχολείου, στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Κατά τη διάρκειά της, οι μαθητές και οι μαθήτριες παρουσίασαν με ζήλο τα αποτελέσματα της προσπάθειάς τους, αναδεικνύοντας τις γνώσεις και τις δεξιότητες που κατέκτησαν μέσα από τη συμμετοχή τους.
Το συνολικό αποτέλεσμα υπήρξε εξαιρετικό και ανέδειξε με τον πιο εμφατικό τρόπο τη σημασία της βιωματικής μάθησης, της διεπιστημονικής προσέγγισης και της ενεργού συμμετοχής της μαθητικής κοινότητας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Παράλληλα, συνέβαλε στην ενίσχυση της πολιτιστικής ταυτότητας των μαθητών και μαθητριών, καλλιεργώντας τον σεβασμό για την πνευματική και μουσική κληρονομιά του τόπου μας.
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ/ΟΥΣΕΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ:
ΑΜΟΙΡΙΔΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΜΑΡΙΑ-ΕΛΕΝΗ, ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΟΥ ΕΛΕΝΗ,
ΔΑΝΙΗΛΙΔΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ, ΙΜΠΟΥΣΙ ΤΖΕΝΗ, ΚΑΛΟΓΗΡΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ, ΚΑΝΑΚΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ, ΚΙΟΣΕ
ΚΑΛΛΙΟΠΗ, ΚΙΟΥΜΟΥΡΤΖΗ ΣΥΜΕΛΑ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ ΘΩΜΑΣ, ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΕΙΡΗΝΗ-ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ,
ΜΕΪΜΑΡΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΜΠΟΥΛΟΥΚΜΠΑΣΙ ΝΙΚΗ, ΝΤΟΥΛΜΑΤΖΗ ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ, ΠΕΠΑ ΜΑΡΙΓΚΛΕΝΑ,
ΣΟΛΛΑΚΟΥ ΑΡΒΙΟΣ, ΣΟΥΚΟΥΡΙΑΔΗΣ ΠΑΥΛΟΣ, ΣΟΥΜΠΑΣΙ ΑΝΤΖΕΛΑ, ΣΤΑΜΑΤΕΛΟΣ ΟΡΕΣΤΗΣ-ΙΟΡΔΑΝΗΣ,
ΤΖΙΑΤΑ ΠΑΜΕΛΑ, ΤΣΟΥΛΛΧΑΪ ΜΙΓΚΕΛ , ΧΑΣΑΛΛΑ ΣΙΝΤΟΡΕΛΑ, ΧΑΤΖΗΤΙΜΟΘΕΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΣ
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ:
ΒΑΚΑΛΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΕ02
ΓΡΑΦΑΚΟΥ ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΠΕ07
ΤΟΥΜΠΟΥΛΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΕ01