Δράσεις του Σχολείου μας
Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Σχολικό έτος 2024–2025
Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2024-2025, το σχολείο μας, με τη συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών της Α Γυμνασίου, υλοποιήσε με επιτυχία ένα Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με τίτλο:
«Οι λίμνες της περιοχής μας, πηγή ζωής»
Στόχος του προγράμματος ήταν, μέσα από την ενεργή ενασχόληση, οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν καλύτερα τις λίμνες της περιοχής τους, να κατανοήσουν τη σημασία τους για την ευρύτερη περιοχή και να καλλιεργήσουν αίσθημα ευθύνης για το περιβάλλον και την προστασία του.
Στο πλαίσιο του προγράμματος, πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω επιμορφωτικές επισκέψεις:
Στις εκδρομές αυτές, οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν την ευκαρία να παρατηρήσουν από κοντά το τοπίο, να συλλέξουν πληροφορίες και, μέσα από την ψυχαγωγία, να συνειδητοποιήσουν την αξία αυτών των υδάτινων πόρων.
Ιδιαίτερα στην τελευταία εκδορμή, πέρα από τον καθαρά εκπαιδευτικό της χαρακτήρα, οι μαθητές ανέλαβαν με ενθουδιασμό την διοργάνωση ενός πικνίκ, μια πρωτότυπη ιδέα που υλοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία.
Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, κατάφεραν να αντιληφθούν με τρόπο άμεσο και ουσιαστικό τη σημασία που έχουν οι λίμνες για την καθημερινότητα των κατοίκων των γύρω περιοχών, συνδυάζοντας τη γνώση με τη χαρά της συνύπαρξης και της δημιουργικής έκφρασης στη φύση.
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι μαθητές και οι μαθήτριες εργάστηκαν με ενθουσιασμό, πνεύμα ομαδικότητας και αξιοθαύμαστη δημιουργικότητα, αποδεικνύοντας έμπρακτα το βαθύ και γνήσιο ενδιαφέρον τους για τα κρίσιμα περιβαλλοντικά ζητήματα της εποχής μας.
Αξιοποίησαν τις ερευνητικές, οργανωτικές και ψηφιακές τους ικανότητες, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες και επιδεικνύοντας υπευθυνότητα και συνέπεια. Η συλλογική εργασία που παρήγαγαν αποτελεί ένα ολοκληρωμένο, εμπευσμένο και άρτια δομημένο έργο, το οποίο αντανακλά τη συνεργασία, την εμβάθυνση στη γνώση και τη δημιουργική έκφραση όλων των επιμέρους ομάδων.
Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε με επιτυχία στο τέλος της σχολικής χρονιάς, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στον χώρο του σχολείου, με συμμετοχή εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών. Παρουσιάστηκε επίσης στην τελική εκδήλωση που έλαβε χώρα στη Φλώρινα, όπου τα σχολεία του νομού παρουσίασαν τις δράσεις τους. Η συμμετοχή αυτή αποτέλεσε σημαντική ευκαιρία εξωστρέφειας, ανταλλαγής εμπειριών και ανάδειξης του δημιουργικού έργου των μαθητών, ενισχύοντας το αίσθημα της συλλογικής προσπάθειας.
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ:
Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΗΛΙΑΔΟΥ ΘΕΟΔΩΡΑ
ΝΑΣΤΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ ΝΙΚΟΛΕΤΑ
ΠΑΛΤΙΔΗΣ ΘΕΟΔΟΣΙΟΣ
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ
ΠΑΡΑΛΙΚΑΚΗ ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ
ΠΕΝΤΙΔΟΥ ΑΦΡΟΔΙΤΗ
ΣΑΒΒΑΚΗ ΚΑΛΛΙΡΟΗ
ΤΑΦΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΤΣΑΟΥΣΟΓΛΟΥ ΜΑΡΙΑ
ΤΣΟΥΤΣΟΥΓΙΑΝΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΦΕΡΧΑΤΙ ΑΝΤΕΛΙΝΑ
ΧΑΣΑΛΛΑ ΕΡΑ
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ:
ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΟΥ ΑΝΝΑ ΠΕ0401
ΧΑΤΖΗΤΡΥΦΩΝΟΣ ΕΛΙΣΣΑΒΕΤ ΠΕ02ΕΑΕ
ΒΟΓΛΙΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΕ03ΕΑΕ
Πρόγραμμα Πολιτιστικών θεμάτων
Σχολικό έτος 2024–2025
Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2024–2025, το Γυμνάσιο Φιλώτα, με τη συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών της Β’ Γυμνασίου, υλοποίησε με επιτυχία ένα Πρόγραμμα Πολιτιστικών θεμάτων με τίτλο:
«Μελωδίες του Βυζαντίου: Ένα ταξίδι στη μουσική παράδοση»
Στόχος του Προγράμματος ήταν:
ü η γνωριμία των μαθητών/τριών με τις ρίζες, την ιστορία και την εξέλιξη της βυζαντινής μουσικής, από την αρχαιότητα έως την ακμή του Βυζαντίου,
ü η κατανόηση του ρόλου της μουσικής στη βυζαντινή λατρεία και πνευματικότητα,
ü η εξοικείωση με τις βασικές αρχές της βυζαντινής μουσικής (ήχοι, ρυθμοί, μελωδία),
ü η ανάδειξη της επίδρασης της βυζαντινής μουσικής στη σύγχρονη μουσική και πολιτιστική ταυτότητα,
ü η καλλιέργεια του σεβασμού και της εκτίμησης για τη βυζαντινή μουσική ως αναπόσπαστο μέρος της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς,
ü και η διερεύνηση της επίδρασής της στη σύγχρονη θρησκευτική και καλλιτεχνική δημιουργία, ως πηγή έμπνευσης για σημερινούς συνθέτες και καλλιτέχνες.
Στο πλαίσιο του Προγράμματος πραγματοποιήθηκαν ουσιαστικές και πολυδιάστατες συνεργασίες με φορείς που συνέβαλαν καθοριστικά στην επίτευξη των εκπαιδευτικών και πολιτιστικών του στόχων. Πιο συγκεκριμένα:
ü Με εκκλησιαστικούς φορείς: Οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Παντελεήμονα Φλώρινας καθώς και ναούς της ευρύτερης περιοχής του Φιλώτα. Μέσα από αυτές τις επισκέψεις γνώρισαν τον καθοριστικό ρόλο της Εκκλησίας στη διάδοση της βυζαντινής μουσικής και βίωσαν τη βαθιά πνευματικότητα που αποπνέουν οι λειτουργικές πρακτικές. Η επαφή με την αρχιτεκτονική και την αγιογραφική διακόσμηση των ναών συνέβαλε στον εμπλουτισμό των ιστορικών και πολιτιστικών τους γνώσεων. Παράλληλα, ήρθαν σε επαφή με μνημεία ιδιαίτερης ιστορικής και αισθητικής αξίας, τα οποία συνδέονται άμεσα με τη θρησκευτική και πολιτισμική ταυτότητα του τόπου, ενισχύοντας τη συλλογική μνήμη και την τοπική ιστορική συνείδηση.
ü Με εκπαιδευτικά ιδρύματα: Η συνεργασία με το Πρότυπο Εκκλησιαστικό Λύκειο – Γυμνάσιο Φλώρινας αποτέλεσε μια εμπειρία ουσιαστικής εκπαιδευτικής αξίας. Οι μαθητές και οι μαθήτριες του σχολείου μας συμμετείχαν ενεργά σε κοινές μουσικές δράσεις, βιώνοντας τη μουσική ως ζωντανή έκφραση της πίστης και της παράδοσης. Η αλληλεπίδραση με μαθητές/τριες άλλου σχολικού περιβάλλοντος καλλιέργησε το πνεύμα συνεργασίας και αμοιβαίου σεβασμού, ενώ ενίσχυσε τη δημιουργικότητα, την εξωστρέφεια και την πολιτιστική ευαισθητοποίηση των παιδιών.
ü Με καλλιτεχνικούς φορείς: Η σύμπραξη με το Ωδείο Φλώρινας ενίσχυσε σημαντικά την καλλιτεχνική διάσταση του Προγράμματος, αναδεικνύοντας τη βυζαντινή μουσική ως πεδίο αισθητικής απόλαυσης και καλλιτεχνικής δημιουργίας. Οι μαθητές/τριες ενημερώθηκαν για τις δυνατότητες σπουδών στον χώρο της Μουσικής, για την παιδευτική αξία των Ωδείων, καθώς και για τον ρόλο τους στη διατήρηση και προώθηση της ελληνικής μουσικής παράδοσης. Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η ζωντανή εκτέλεση βυζαντινών ύμνων από τον υπεύθυνο καθηγητή Βυζαντινής Μουσικής του Ωδείου Φλώρινας, η οποία προσέφερε στους μαθητές μια άμεση, βιωματική και αισθητικά εμπειρία, που συνέδεσε το θεωρητικό με το ακουστικό και το πνευματικό με το καλλιτεχνικό.
Κατά τη διάρκεια υλοποίησης του Προγράμματος, οι μαθητές και οι μαθήτριες συμμετείχαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό και ενεργητικότητα στις εκπαιδευτικές δράσεις και επισκέψεις. Εργάστηκαν με πνεύμα συνεργασίας, αναπτύσσοντας ομαδικότητα, δημιουργικότητα και υπευθυνότητα, στοιχεία που αποδεικνύουν το ουσιαστικό τους ενδιαφέρον για τη βυζαντινή μουσική και την πολιτιστική της διάσταση.
Η τελική φάση του Προγράμματος ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση των δράσεων σε ειδική εκδήλωση που διοργανώθηκε στον χώρο του σχολείου, στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Κατά τη διάρκειά της, οι μαθητές και οι μαθήτριες παρουσίασαν με ζήλο τα αποτελέσματα της προσπάθειάς τους, αναδεικνύοντας τις γνώσεις και τις δεξιότητες που κατέκτησαν μέσα από τη συμμετοχή τους.
Το συνολικό αποτέλεσμα υπήρξε εξαιρετικό και ανέδειξε με τον πιο εμφατικό τρόπο τη σημασία της βιωματικής μάθησης, της διεπιστημονικής προσέγγισης και της ενεργού συμμετοχής της μαθητικής κοινότητας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Παράλληλα, συνέβαλε στην ενίσχυση της πολιτιστικής ταυτότητας των μαθητών και μαθητριών, καλλιεργώντας τον σεβασμό για την πνευματική και μουσική κληρονομιά του τόπου μας.
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ/ΟΥΣΕΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ:
ΑΜΟΙΡΙΔΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΜΑΡΙΑ-ΕΛΕΝΗ, ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΟΥ ΕΛΕΝΗ,
ΔΑΝΙΗΛΙΔΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ, ΙΜΠΟΥΣΙ ΤΖΕΝΗ, ΚΑΛΟΓΗΡΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ, ΚΑΝΑΚΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ, ΚΙΟΣΕ
ΚΑΛΛΙΟΠΗ, ΚΙΟΥΜΟΥΡΤΖΗ ΣΥΜΕΛΑ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ ΘΩΜΑΣ, ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΕΙΡΗΝΗ-ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ,
ΜΕΪΜΑΡΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΜΠΟΥΛΟΥΚΜΠΑΣΙ ΝΙΚΗ, ΝΤΟΥΛΜΑΤΖΗ ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ, ΠΕΠΑ ΜΑΡΙΓΚΛΕΝΑ,
ΣΟΛΛΑΚΟΥ ΑΡΒΙΟΣ, ΣΟΥΚΟΥΡΙΑΔΗΣ ΠΑΥΛΟΣ, ΣΟΥΜΠΑΣΙ ΑΝΤΖΕΛΑ, ΣΤΑΜΑΤΕΛΟΣ ΟΡΕΣΤΗΣ-ΙΟΡΔΑΝΗΣ,
ΤΖΙΑΤΑ ΠΑΜΕΛΑ, ΤΣΟΥΛΛΧΑΪ ΜΙΓΚΕΛ , ΧΑΣΑΛΛΑ ΣΙΝΤΟΡΕΛΑ, ΧΑΤΖΗΤΙΜΟΘΕΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΣ
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ:
ΒΑΚΑΛΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΕ02
ΓΡΑΦΑΚΟΥ ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΠΕ07
ΤΟΥΜΠΟΥΛΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΕ01
Η Διεύθυνση και ο Σύλλογος Διδασκόντων του Γυμνασίου Φιλώτα εκφράζουν τις θερμές τους ευχαριστίες προς το Αστυνομικό Τμήμα Φλώρινας και ιδιαιτέρως προς τον Υπαστυνόμο Β΄ του Τμήματος Ασφαλείας Φλώρινας, κ. Μαύρο Γεώργιο, για την άμεση ανταπόκρισή τους στην πρόσκληση του σχολείου μας, καθώς και για την υλοποίηση μιας εξαιρετικά εμπεριστατωμένης ενημερωτικής παρέμβασης με θέμα: «Ηλεκτρονικό έγκλημα και ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο».
Στο πλαίσιο της εν λόγω δράσης, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ’ τάξης καθώς και το εκπαιδευτικό προσωπικό είχαν την ευκαιρία να αποκτήσουν πολύτιμες γνώσεις και να ενημερωθούν διεξοδικά σχετικά με τους σοβαρούς κινδύνους που ελλοχεύουν από την απερίσκεπτη χρήση του διαδικτύου, καθώς και για το φαινόμενο του διαδικτυακού εκφοβισμού (cyberbullying). Επιπλέον, συζητήθηκαν οι κοινωνικές διαστάσεις του ζητήματος, οι ψυχολογικές συνέπειες στους εφήβους, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι νέοι στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή, καθώς και οι τρόποι με τους οποίους η έγκαιρη ενημέρωση, η ευαισθητοποίηση και η πρόληψη μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά στην αντιμετώπιση του φαινομένου.
Η Διεύθυνση και ο Σύλλογος Διδασκόντων του Γυμνασίου Φιλώτα
Το Γυμνάσιο Φιλώτα συμμετείχε στον εορτασμό της παγκόσμιας ημέρας παιδικού βιβλίου 2025. Οι μαθητές του σχολείου μας ενημερώθηκαν σχετικά με τις «Τέχνες του Βιβλίου» κι έπειτα φιλοτέχνησαν ο καθένας τον δικό του μοναδικό σελιδοδείκτη.
Τις δράσεις του εορτασμού επιμελήθηκε η φιλόλογος κ. Χατζητρύφωνος Ελισσάβετ.